Postać Ofeusza
Najważniejsze elementy mitu o Orfeuszu to niewątpliwie:
- wielki talent muzyczny i poetycki Orfeusza, syna króla Tracji oraz muzy Kaliope
- podróże, w tym wyprawa do Egiptu
- miłość oraz szczęśliwe małżeństwo Orfeusza i Eurydyki
- śmierć Eurydyki i wyprawa Orfeusza po żonę do krainy zmarłych
- utrata Eurydyki
- niezwykłe dzieje “pośmiertne” (rozszarpanie przez menady, “ocalenie” głowy Orfeusza)
Mit o Orfeuszu zawiera trzy aspekty, które nierozerwalnie łączą się z postacią bohatera i stanowią o jej niezwykłej popularności i znaczeniu dla kultury europejskiej:
- motyw poezji i muzyki, która ma władzę nad wszelkim stworzeniem
- motyw miłości, która “trwa poza grób”, której nie kończy śmierć
- motyw “podróży do piekieł”, prowadzącej do poznania tajemnicy świata zmarłych
Orfeusz związany jest także z Dionizosem, bogiem wina i odradzającej się natury, któremu służył za kapłana.
Orfeusza pojmowano w kulturze na różne sposoby, dopatrywano się w nim licznych mocy i właściwości. Był więc Orfeusz postrzegany jako:
-
Wielki poeta, muzyk i śpiewak. Twórca poezji lirycznej, tworzonej w rezultacie bezpośredniego natchnienia i boskiej ekstazy (w odróżnieniu od poezji epickiej, tworzonej np. przez Homera, która jest wynikiem umiejętności). (Platon, Ion)
-
Mag, odsłaniający sekrety tajemnych nauk, zwłaszcza jako pomost łączący nauki tajemne Egiptu z cywilizacją antyku. Astrolog i alchemik (Lukian z Samosat, O astrologii)
-
Wielki znawca i twórca piękna, a przez to założyciel kultury. Zdaniem Jeana Comana uspakajający wpływ muzyki Orfeusza na zwierzęta jest alegorią konieczności poskramiania okrutnych i dzikich instynktów drzemiących w człowieku, co stanowi warunek i istotę kultury.
-
Poeta -wieszcz, objawiający w swej natchnionej poezji tajemnice świata, przeciwieństwo zwykłego “wierszoklety” (Wergiliusz, Ronsard)
-
Założyciel kultu orfickiego - orfizmu. i… prekursor religii chrześcijańskiej (we freskach pierwszych chrześcijan Orfeusz przedstawiany jest jako dobry pasterz czuwający nad swoimi owieczkami)
-
Twórca opery - dziedziny sztuki łączącej w sobie moc poezji, muzyki oraz śpiewu (stąd ogromna popularność mitu Orfeusza wśród twórców oper oraz innych gatunków muzyki klasycznej) . Dzieła muzyczne, które nawiązują do mitu o Orfeuszu to między innymi:
- Claudio Monteverdi, Orfeusz (1607), opera
- Christoph Willibald Gluck, Orfeusz i Eurydyka (1762), opera
- Joseph Haydn , Orfeusz i Eurydyka, (1791) opera
- Franciszek Liszt , Orfeusz, (1853-54) poemat symfoniczny
- Hector Berlioz Śmierć Orfeusza, kantata
- Jacques Offenbach, Orfeusz w piekle (1858) operetka
- Igor Strawiński, Orfeusz, (1963) balet
Orfizm
Orfizm to niezwykle tajemniczy nurt religijny starożytnej Grecji, który stworzył swą własną kosmogonię, teologię i zespół dogmatów. Orficy stworzyli rozległą literaturę, przede wszystkim tzw. Hymny orfickie
Główne idee orfizmu to:
- świat jest jednością wielości
- miłość jest siłą spajającą świat w jedność (zakaz zabijania)
- dualizm duszy i ciała
- nieśmiertelność duszy
- pochodzenie człowieka z popiołów spalonych przez Zeusa Tytanów (dobro i zło jako siły ścierające się w człowieku)
- koncepcja koła narodzin - czyli wędrówki dusz (kara przejściowa dla człowieka to odradzania się na ziemi w różnych postaciach aż do uzyskania doskonałości)
Warunkiem orfickiego kultu było uczestnictwo w misteriach orfickich, przesyconych nastrojem pesymizmu, poczuciem niedoli istnienia i tęsknotą za wyzwoleniem się z cielesności i materii.
Orfeusz w poezji
Prawdziwe triumfy postać Orfeusza święci w poezji. Szczyt zainteresowań postaci trackiego muzyka przypada na romantyzm, jednak utwory inspirowane mitem o Orfeuszu powstają także w okresie modernizmu, pod koniec XIX i na początku XX wieku.
Warto wspomnieć o takich dziełach jak:
- Do geniusza Grecji Friedrich Hölderlina
- Aurelia Gerarda de Nervala
- twórczość Stéphane Mallarmé
- utwory Rainera Marii Rilke: Sonety do Orfeusza Orfeusz, Eurydyka, Hermes.