Zadania -wybrane rozdziały powieści
Podane niżej polecenia odnoszą się do następujących rozdziałów powieści:
Część pierwsza:
Witebsk- Leningrad-Wołogda
Nocne łowy
Praca (Dzień po dniu, Ochłap, Zabójca Stalina, )
Ręka w ogniu
Dom Swidanij
Część druga:
Zapiski z martwego domu
Epilog: upadek Paryża.
-
Wypisz różne przyczyny aresztowań, które przedstawia Grudziński w swojej książce.
-
Krótko opowiedz historie wybranych pięciu więźniów. Jaka prawda na temat funkcjonowania systemu (nie)sprawiedliwości w Związku Radzieckim ujawnia się w ich życiorysach?
-
Na podstawie rozdziału Praca przedstaw terminarz czynności obozowych więźniów.
-
Rozdział “Ręka w ogniu” rozpoczyna następująca obserwacja:
Wbrew temu, co się przypuszcza, cały system pracy przymusowej w Rosji - łącznie ze śledztwem, pobytem w więzieniu i życiem w obozie - nastawiony jest, bardziej niż na ukaranie przestępcy, na jego wyeksploatowanie gospodarcze i całkowite przeobrażenie. Tortury na śledztwie nie są stosowane jako zasada, ale jako środek pomocniczy. O co chodzi naprawdę, to nie tyle o wymuszenie na oskarżonym podpisu pod zmyślonym i fikcyjnym aktem oskarżenia, ile o kompletną dezintegrację jego osobowości.
Podaj trzy konkretne przykłady utworu obrazujące działanie tego systemu (skuteczne bądź też nie).
- Na podstawie rozdziału Ręka w ogniu zrekonstruuj dzieje Miszy Kostylewa. W jaki sposób niżej przytoczone motto do rozdziału stanowi komentarz do tragicznej historii bohatera?
że zaś zupełnie bez nadziei żyć nie można, znalazł rozwiązanie w dobrowolnym, wręcz sztucznym męczeństwie.(F. Dostojewski, Zapiski z martwego domu)
- Krytyk literacki Andrzej Werner pisał:
Herling-Grudziński, podobnie jak Borowski, nie podkreśla indywidualnego bestialstwa. Zbrodnia jest wynikiem wpisanego w system stalinowski stosunku do człowieka - życie ludzkie nie ma tu żadnego znaczenia.
Podaj trzy przykłady uzasadniające trafność spostrzeżenia Wernera.
-
Jak rozumiesz epilog dzieła? Czy zgadzasz się z postawą narratora?
-
Na czym polegają różnice w sposobie przedstawienia rzeczywistości obozowej w utworach Grudzińskiego i Borowskiego? Która ze strategii pisarskich jest, twoim zdaniem, bardziej skuteczna w przedstawianiu tragicznego losu ofiar obozów pracy?