Umiejętności i wiedza niezbędna do zdania matury – wskazówki dla ucznia
Uczeń przygotowany do matury podstawowej
- Umie usytuować utwory lietrackie w poszczególnych okresach, zna chronologię epok oraz podstawowe prądy artystyczne i światopoglądowe przypadające na poszczególne okresy literackie:
- starożytność - antyk
- starożytność - Biblia,
- średniowiecze,
- renesans,
- barok,
- oświecenie,
- romantyzm
- pozytywizm
- Młoda Polska,
- dwudziestolecie międzywojenne,
- literatura wojny i okupacji,
- literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna
- literatura po 1989 r.
-
Zna lektury objęte podstawą programową tzn. zna ich treść, problematykę, potrafi powiązać je z epoką i nurtami artystycznymi.
-
Zna i rozpoznaje w czytanych utworach podział na rodzaje i gatunki literackie. Zna gatunki pograniczne, takie jak reportaż, felieton, esej.
-
Rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
-
Zna i rozpoznaje w tekście style funkcjonalne: publicystyczny, popularno-naukowy, urzędowy, artystyczny.
-
Potrafi analizować i interpretować teksty literackie, uwzględniając ich przynależność rodzajową i gatunkową (analizując utwór, dostrzega wyznaczniki poszczególnych rodzajów literackich) oraz historycznoliteracką (widzi powiązanie utworu z epoką, w której powstał).
-
Analizując utwór, rozpoznaje środki wyrazu artystycznego i ich funkcję ( w tym: metaforę, epitet, porównanie, porównanie homeryckie, oksymoron, hiperbolę, synekdochę, elipsę, paralelizm, wyliczenie) a także inne przejawy poetyki utworu jak kompozycję, wersyfikację, przynależność gatunkową.
-
Rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter.
-
Rozumie pojęcie groteski, określa jej funkcję w utworze.
-
Rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
-
W interpretacji utworów literackich odwołuje się do tekstów poznanych w szkole podstawowej, w tym: bajek Ignacego Krasickiego, Dziadów cz. II oraz Pana Tadeusza Adama Mickiewicza, Balladyny Juliusza Słowackiego;
-
Interpretuje utwory literackie, wskazując w tekście miejsca potwierdzające jego propozycję interpretacyjną, a więc odpowiednio argumentując na rzecz swojej interpretacji.
-
Interpretując utwory literackie, wykorzystuje potrzebne konteksty, np. historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny.
-
Rozumie, że język jest systemem znaków, zna pojecie aktu komunikacji językowej i wskazuje jego składowe, takie jak: nadawca, odbiorca, kod, komunikat, kontekst).
-
Rozpoznaje i nazywa funkcje tekstu (informatywną, poetycką, ekspresywną, impresywną – w tym perswazyjną).
-
Rozpoznaje w czytanych tekstach przykłady odmian terytorialnych, środowiskowych i zawodowych polszczyzny.
-
Rozumie pojęcie błędu językowego i normy językowej oraz odróżnia błąd od innowacji językowej.
-
Rozpoznaje i wartościuje podstawowe tendencje współczesnej polszczyzny, np. zapożyczenia językowe z angielszczyzny, zmiany komunikacyjne następujące w wyniku rozwoju mediów, internetu, w tym mediów społecznościowych.
-
Rozpoznaje w czytanych tekstach oraz wypowiedziach mówionych stylizację (w tym archaizację, dialektyzację, kolokwializację) i określa jej funkcję.
-
Przygotowuje wypowiedź, zakładając jej kompozycję, sporządzając plan wypowiedzi, dobierając właściwe słownictwo).
-
Tworzy wypowiedź argumentacyjną (stawia tezę, dobiera argumenty, uporządkowuje je i hierarchizuje, podsumowuje, wnioskuje itp.).
-
Sporządza notatkę syntetyzującą na podstawie dwóch tekstów publicystycznych lub popularno-naukowych.
-
Pisze dłuższą wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, w oparciu o dwa utwory literackie (w tym jedną lekturę obowiązkową) oraz co najmnej dwa konteksty.
Uczeń przygotowany do matury w zakresie rozszerzonym spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego a ponadto
-
Czyta utwory stanowiące konteksty dla tekstów poznawanych w szkole: np. filozoficzne, krytyczno-literackie, biograficzne.
-
Zna teksty wskazane w podstawie programowej dla zakresu rozszerzonego.
-
Rozpoznaje cechy języka polskiego świadczące o jego przynależności do języków słowiańskich, sytuuje polszczyznę na tle innych języków używanych w Europie.
-
Rozpoznaje konwencje artystyczne w utworze: baśniową, oniryczną, turpistyczną, nadrealistyczną, postmodernistyczną; dostrzega przenikanie się konwencji w utworach literackich, rozpoznaje odmiany synkretyzmu (rodzajowego, gatunkowego) oraz interpretuje jego znaczenie.
-
Rozpoznaje aluzje literackie i symbole kulturowe (np. biblijne, antyczne, romantyczne itp.) oraz ich funkcję w utworze.
-
Rozpoznaje mitologizację i demitologizację w utworach literackich, rozumie ich uniwersalny charakter oraz rolę w interpretacji.
-
Rozumie pojęcie tradycji literackiej i kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych;
-
Rozumie pojęcie archetypu, rozpoznaje archetypy w utworach literackich oraz określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
-
Dostrzega w czytanych utworach: parodię, parafrazę i trawestację, wskazuje ich wzorce tekstowe, wykorzystuje te kategorie w interpretacji utworów literackich.
-
Przeprowadza interpretację porównawczą utworów literackich oraz proponuje różnorodne interpretacje tego samego utworu literackiego.
-
Funkcjonalnie zestawia tekst literacki z innymi tekstami kultury np. filmowymi, plastycznymi, teatralnymi oraz rozumie i rozponaje w tekście aluzję literacką.
-
Pisze wypracowanie o charakterze argumentacyjnym na co najmniej 500 wyrazów, zawierające pogłębioną interpretację trzech utworów literackich (w tym jednej lektury obowiązkowej ) w oparciu o co najmniej jeden kontekst oraz wnikliwą refleksję na temat wskazany w poleceniu.
O tym, jak się przygotować do matury rozszerzonej mówię w załączonym wideo: